Czym jest mindfulness i mindful eating?

Dodaj komentarz

Proces chudnięcia w na ogół kojarzony jest z dietami, opartymi na różnych wyrzeczeniach i sztywnych regułach. Innowacyjne metody odchudzające pojawiają się z dnia na dzień, a jedynym ich skutkiem jest pogorszenie stanu zdrowia i efekt jojo. Czy można zrzucić zbędne kilogramy bez specjalnych diet? Okazuje się, że tak. A wszystko to dzięki koncepcji Mindful Eating, czyli świadomego jedzenia.

 Mindful eating - świadome odżywanie

Na czym polega mindfulness?

Mindfulness to nic innego jak uważność. Oznacza to zwracanie uwagi na to, co dzieje się wokół nas, jak i w naszym wnętrzu w danej chwili. Istotą uważności jest po prostu skupienie się na tu i teraz, w tej chwili, bez osądzania, rozmyślania czy wczuwania się w jakąś rolę. Najważniejsze jest odczuwanie, a zwłaszcza zauważanie swoich myśli i uczuć bez określania ich jako pozytywne lub negatywne. 

Szczegółowy opis czym jest mindfulness, jak działa oraz opis kursu znajdziesz na stronie https://www.przystanekmindfulness.pl/, gdzie Milena Wojnarowska – założycielka firmy Przystanek Mindfulness, której siedziba znajduje się na ul. Zygmunta Krasińskiego 33b, 01-786 Warszawa (Tel. 575 191 343), omawia wpływ mindfulness na nasze codzienne życie i podpowiada, jak opanować umiejętność bycia uważnym.

Czym jest Mindful Eating?

Wiedząc już czym jest mindfulness, możemy przejść do drugiej definicji, mianowicie do mindful eating. To nic innego, jak świadome odżywanie, ktore pozwala realizować różne cele żywieniowe. Niekiedy bowiem na pierwszy plan wcale nie wysuwa się redukcja masy ciała, ale np. obniżenie cholesterolu, uregulowanie nadciśnienia lub też po prostu polepszenie samopoczucia. To świetna alternatywa dla niezdrowego stylu życia, wzbogaconego daniami fast food i brakiem czasu na powolne, a w konsekwencji zdrowe spożywanie posiłków.

Geneza koncepcji świadomego jedzenia

Mindful Eating ma swoje korzenie w koncepcji Mindfulness. To trening umysłu, dzięki któremu staje się możliwe skupienie na tym, co dzieje się aktualnie w naszym otoczeniu. Te zasady zostały przeniesione na kwestie związane z jedzeniem – rozpoczynając od momentu wykonania listy produktów, które chcemy kupić, aż po spożywanie przyrządzonego z nich posiłku.

Kiedy warto skorzystać z koncepcji Mindful Eating?

Mindful Eating przyda się wówczas, gdy naszym celem jest diametralna zmiana nawyków żywieniowych. To narzędzie, dzięki któremu odzyskamy przyjemność z jedzenia, przy jednoczesnej realizacji wyznaczonych celów żywieniowych. Wszystko sprowadza się tutaj do zmodyfikowania relacji, łączącej człowieka z jedzeniem. Mindful Eating likwiduje wyrzuty sumienia i stres, wprowadzając harmonię i spokój. To wyjątkowe, pasjonujące doświadczenie, warte zauważenia przez tych, którzy chcą czerpać z życia znacznie więcej.

Główne zasady Mindful Eating

Mindful Eating sprowadza się do zwracania szczególnej uwagi na to, co ląduje na naszym talerzu i jak to spożywamy. Temu procesowi powinniśmy bowiem poświęcić sporo uwagi i czasu, odczuwając przy tym przyjemność, towarzyszącą każdemu kęsowi pożywienia. Dzięki temu możliwe jest poznanie potrzeb, ukrytych w głębi ciała. Świadome jedzenie to spożywanie posiłków tylko w momencie pojawienia się głodu, aż do momentu jego zaspokojenia. Aby rozpocząć tą fascynującą przygodę, wystarczy zapoznać się z 3 podstawowymi zasadami:

  • zwolnij, nie tylko jeśli chodzi o jedzenie – dokładne gryzienie, żucie i przełykanie wpływa na trawienie i wchłanianie różnorodnych składników odżywczych. Dzięki temu człowiek może czerpać przyjemność z każdego kęsa posiłku i skupić się na jego poszczególnych elementach, jak konsystencja, smak i aromat,
  • przygotuj odpowiednią ilość jedzenia – w Mindful Eating nie ma miejsca na zakazy. Przygotuj tyle jedzenia, ile pozwoli zaznać szczęścia i zlikwiduje poczucie głodu, a w razie problemu, skorzystaj z pomocy specjalisty koncepcji Mindful Eating,
  • postaw na świadome zmiany – niezwykle pomocne będzie tutaj świadome zamienianie potraw lub ich składników na bardziej zdrowe. Białą mąkę można zastąpić orkiszową czy pełnoziarnistą, a słodzone cukrem ciasto jego zdrowszym odpowiednikiem.

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Świadome jedzenie nie wymaga liczenia kalorii, przestrzegania restrykcyjnych zasad i wymogów i spożywania małych porcji, po których i tak będziemy głodni. Warto jednak skupić się na sygnałach, które wysyła nasz organizm. Podczas posiłku należy zwrócić uwagę na jego różnorodność w zakresie aromatów, kształtów i smaków. Warto również postawić przed sobą małe wyzwania – spróbuj jeść pałeczkami lub też jedną ręką i to nie dominującą. Pamiętaj również, aby podziękować za serwowane pokarmy przed każdym posiłkiem. Do tego typu zasad nie należy jednak podchodzić zbyt restrykcyjnie. W koncepcji chodzi bowiem o eliminację zbędnego stresu, a nie wprowadzenie do naszego życia kolejnego celu, który – przy zbyt dużym zaangażowaniu – zmieni się w następną dietę.

 

Wpisz komentarz
lub dodaj komentarz jako gość
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Dodaj pierwszy komentarz.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież